Verbeterde technologie voor Jaguar F-PACE

De Jaguar F-PACE is nu begeerlijker dan ooit dankzij meer comfort, connectivity en assistentietechnologie. Nieuwe, slimme functies verbeteren de luchtkwaliteit in het interieur, terwijl innovatieve assistentiesystemen de bestuurder meer ondersteuning bieden. Tevens wordt de connectivity aan boord naar een nog hoger niveau getild met draadloze Apple CarPlay® en Android Auto™, die beide binnenkort beschikbaar zijn via een Software-Over-The-Air-update**. De verbeterde Jaguar F-PACE is per direct beschikbaar vanaf € 74.213.

Na de vorig jaar geïntroduceerde Cabin Air Ionisation en PM2.5-filtratiesystemen die allergenen, geurtjes en ultrafijne deeltjes uit de lucht filteren, is de Jaguar F-PACE nu uitgerust met het doorontwikkelde systeem Cabin Air Purification Plus met twee aanvullende functies die de luchtkwaliteit in het interieur nog verder verbeteren. Zo activeert Air Purge de climate control en de luchtcirculatie om de lucht in het interieur voorafgaande aan vertrek alvast te verversen. Deze functie werkt aan de hand van een vooraf ingestelde vertrektijd via het infotainmentsysteem of de Jaguar Remote App.

De functie Cabin CO2 Sensing controleert continu het CO2-niveau in het interieur van de auto. Zo kan bij langdurig gebruik van de recirculatiefunctie het CO2-gehalte in de cabine te hoog worden. Voor een optimaal zuurstofgehalte en verhoogd comfort wordt dan meer frisse lucht in het interieur toegelaten. Ook nieuw is de weergave op het infotainmentscherm van de hoeveelheid deeltjes in de lucht binnen en buiten het interieur.

Infotainment, connectivity en assistentie

Het snelle, intuïtieve en responsieve Jaguar Pivi Pro infotainmentsysteem biedt meerdere geïntegreerde apps, waaronder Spotify en standaard Apple CarPlay® en Android Auto™. Om de connectivity nog eenvoudiger en gemakkelijker te maken, zijn smartphones binnenkort draadloos te verbinden met Apple CarPlay® of Android Auto™ dankzij een Software-Over-The-Air-update (SOTA)**. De SOTA-functie van de F-PACE maakt het mogelijk om Pivi Pro en diverse andere voertuigsystemen op afstand te updaten.

De Pivi Pro dual-SIM-technologie maakt het mogelijk om tegelijkertijd muziek te streamen. Via Bluetooth zijn bovendien twee smartphones tegelijkertijd te verbinden en de optionele draadloze oplader is voorzien van een signaalversterker voor betere netwerkontvangst. Dankzij de externe antenne van de auto zijn telefoongesprekken van betere kwaliteit.

Klanten van de Jaguar F-PACE kunnen al rekenen op een omvangrijk aanbod van assistentie-systemen. Daar komt nu Adaptive Cruise Control met Steering Assist bij, wat ideaal is tijdens lange snelwegritten. Dit systeem assisteert bij het sturen, accelereren en remmen. Daarbij blijft de auto keurig in het midden van de rijstrook en op voldoende afstand van zijn voorganger.

Zelfdichtende banden

Nieuw voor de Jaguar F-PACE zijn de optionele, zelfdichtende banden als aanvulling op het bandenreparatiesysteem, de thuiskomer of het volledige reservewiel die al worden aangeboden. De zelfdichtende banden hebben een speciale, geïntegreerde afdichtlaag in de holte van de band. Als een object het loopvlak binnendringt, wordt dat direct door het afdichtmiddel omringd om een luchtdichte afdichting te vormen. Daarmee wordt de bandenspanning behouden en kan de bestuurder zijn reis voortzetten. De zelfdichtende banden zijn optioneel en exclusief als all-season-band verkrijgbaar in 19, 20 en 21 inch.

Geëlektrificeerde prestaties

De Jaguar F-PACE is leverbaar als P400e Plug-in Hybrid. Het programma omvat ook vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren. Daarbij zijn de meeste motorvarianten uitgerust met 48V mild hybrid-technologie voor extra efficiency en verfijning. Alle uitvoeringen van de Jaguar F-PACE zijn voorzien van intelligente vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat met bediening via de Jaguar Drive Selector of – voor een meer betrokken rijbeleving – via de fraaie metalen schakelpaddels. Het volledige motorenprogramma van de Jaguar F-PACE bestaat uit:

Benzine:

  • 184 kW (250 pk) 2.0 liter viercilinder turbo
  • 294 kW (400 pk) MHEV 3.0 liter zescilinder e-supercharger en turbo
  • 297 kW (404 pk) PHEV 2.0 liter viercilinder turbo
  • 405 kW (550 pk) 5.0 liter V8 supercharged (exclusief voor SVR)

Diesel:

  • 120 kW (163 pk) MHEV 2.0 liter viercilinder turbo
  • 150 kW (204 pk) MHEV 2.0 liter viercilinder turbo
  • 221 kW (300 pk) MHEV 3.0 liter zescilinder turbo

F-PACE P400e

Met uitzondering van de exclusieve F-PACE SVR is de P400e PHEV de krachtigste en efficiëntste uitvoering in het programma. Hierbij werkt de 221 kW (300 pk) sterke viercilinder benzinemotor optimaal samen met de in de transmissie geïntegreerde elektromotor van 105 kW. Samen leveren ze een systeemvermogen van 297 kW (404 pk) en een maximumkoppel van 640 Nm. Daarmee staat de F-PACE P400e PHEV garant voor zeer aansprekende prestaties, zoals een acceleratie van 0-100 km/h in 5,3 seconden. Tegelijkertijd blijven de CO2-emissie en het brandstofverbruik beperkt tot

49 g/km* en 2,2 l/100 km.

De P400e aandrijflijn biedt drie modi: Hybrid, EV en Save:

  • De HYBRID-modus maakt op de efficiëntste manier gebruik van de benzine- en elektromotor door op intelligente wijze te wisselen tussen volledig elektrische en benzine-aandrijving.
  • De EV-modus maakt emissievrij rijden mogelijk over een afstand van maximaal 53 kilometer*.
  • De SAVE-modus maakt het mogelijk dat een deel van de lading van de accu wordt gereserveerd, zodat deze energie later tijdens de rit kan worden gebruikt, bijvoorbeeld in milieuzones. Tijdens het rijden zal de accu via regeneratie tot 85% worden opgeladen.

Het thuis of onderweg opladen van de P400e is eenvoudig en gemakkelijk. Zo is het model geschikt voor 32 kW DC-snelladen, waarmee de accu in slechts 30 minuten van 0-80%*** kan worden opgeladen. Via een 7 kW AC-aansluiting duurt dit een uur en 40 minuten***. Berijders van de Jaguar F-PACE P400e PHEV worden tevens door Pivi Pro geholpen bij het zoeken van laadpunten. Behalve de locaties van de laadpunten toont het systeem ook de beschikbaarheid, de laadkosten en een schatting van de laadtijd.

MHEV-technologie

Bij alle vier- en zescilinder Ingenium motoren met MHEV-technologie zorgt de Belt Integrated Starter Generator (BiSG) ervoor dat de energie die vrijkomt bij het afremmen of uitrollen, wordt opgeslagen in een compacte 48V lithium-ion-accu. Deze energie wordt vervolgens ingezet om de motor te ondersteunen bij het wegrijden. Dit verlaagt het verbruik en verhoogt de responsiviteit. Ook werkt de stop-startfunctie stiller en sneller dan conventionele systemen.

De indrukwekkendste MHEV-motor is de P400 met een 3.0 liter zescilinder-in-lijn benzinemotor met 294 kW (400 pk) en een koppel van 550 Nm. Mede dankzij de innovatieve twin-scroll turbo met elektrische supercharger, continu variabele inlaatkleppen en directe brandstofinspuiting van 250 bar staat deze zeer verfijnde motorvariant garant voor een sprint van 0-100 km/h in 5,4 seconden.

F-PACE SVR

De F-PACE SVR is de topversie van Jaguars performance-SUV. Dit model biedt een sterk verbeterde rijdynamiek, door de autosport geïnspireerde designdetails en een zowel luxueus als sportief interieur. Dankzij de supercharged V8-motor met 405 kW (550 pk) en 700 Nm en de Dynamic Launch-functie accelereert de F-PACE SVR in 4,0 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 286 km/h.

Tevens is de SVR voor het eerst leverbaar in combinatie met het optionele Black Pack voor een extra dynamische en assertieve uitstraling. Hierbij zijn belangrijke details, zoals de omlijsting van de grille, de motorkaplouvres, luchtinlaten in de voorbumper, de dorpellijsten en onderste deel van de achterbumper, uitgevoerd in Gloss Black in plaats van Satin Grey bij het SV Exterior Pack.

Het nieuwe Black Pack past ook perfect bij de optionele 22-inch velgen (Style 5117) met een vijfspaaksdesign met Gloss Black afwerking en Satin Technical Grey inserts. En niet te vergeten: de F-PACE SVR profiteert eveneens van de nieuwe comfortfuncties, assistentiesystemen en connectivity-functies als alle andere F-PACE uitvoeringen.

* Alle waarden voor emissie, brandstofverbruik en elektrische actieradius zijn vastgesteld volgens de EU – WLTP (TEL) Combined-cyclus. Let op: de elektrische actieradius is vastgesteld met een productiemodel op een gestandaardiseerde route. De actieradius kan in de praktijk afwijken door omstandigheden zoals een andere route, omgeving en rijstijl. De vermelde waarden zijn het resultaat van officiële goedkeuringstests volgens EU-wetgeving. Alleen gebruiken ter vergelijk. Waarden kunnen in de praktijk afwijken. CO2-emissie, brandstofverbruik, energieverbruik en actieradius zijn afhankelijk van factoren zoals rijstijl, omgeving, lading, gemonteerde wielmaat en geïnstalleerde accessoires.

** Draadloze Apple CarPlay® en Android Auto™ wordt later dit jaar beschikbaar als onderdeel van een Software-Over-The-Air-update (SOTA) voor alle F-PACE modellen. Vanaf dan zijn de functies ook beschikbaar voor alle bestaande modellen met Pivi en Pivi Pro infotainment. De ontwikkeling en introductie van software is afhankelijk van verschillende factoren op gebied van planning en programmering. Data kunnen wijzigen.

*** Laadtijden en -capaciteit verschillen door de leeftijd en conditie van de accu en omgevingsinvloeden.